Star WarsMarvelVisszatekintőAlienTrónok harca

Hirdetés

Visszatekintő - A nyolcadik utas: a Hálál

A nyolcadik utas: a Halál minden bizonnyal az egyik legjobb horror, illetve sci-fi még mind a mai napig


babelzoltan Bábel Zoltán

2024. 08. 06. 11:43

Visszatekintő - A nyolcadik utas: a Hálál
Megosztás

Hirdetés

Ridley Scott, angol filmrendezőt valószínűleg senkinek sem kell bemutatni, hiszen olyan mára már kultikussá vált alkotások fűződnek a nevéhez, mint a Szárnyas fejvadász, a Gladiátor, a Sólyom végveszélyben vagy az a darab, ami mai témánk alapjául szolgál, A nyolcadik utas: a Halál - vagyis az első Alien-mozi. Ugyebár nemsokára, pontosabban augusztus 15-én debütál a magyar mozikban az Alien: Romulus Fede Álvarez rendezésében, és ennek örömére visszatekintünk az eddig megjelent Alien-filmekre, viszont az Alien vs. Predatorokat egyelőre figyelmen kívül hagyjuk - egyszer majd az is sorra kerül.

Az első Alien-filmmel olyan dolgot teremtett meg Ridley Scott, amire nagy eséllyel még ő sem számított, hiszen nemcsak a kritikusok, de a rajongók is olyannyira megkedvelték a világot, hogy további három hivatalos folytatás, illetve kettő előzmény készült hozzá. Emellett számos könyv, képregény és videójáték született a témában. Tehát az Alien mára egy kultusszá vált, amit szinte az összes horrort kedvelő szeret, illetve a sci-fi rajongók is. 

A történet szerint a Nostromo űrhajó a hazatérés helyett a képernyőn villogó pont nyomába ered. Váratlan küldetésük egy kihalt bolygóra vezeti őket, ahol egy elhagyott űrhajót találnak, belsejében számtalan, tojás alakú kapszulával. Miközben óvatosan próbálják feltárni az űrsikló titkát, az egyik tojásból hirtelen kirobban egy lény és rátapad Kane arcára, aki teljesen megbénul. Miután Kane visszanyeri az eszméletét és csatlakozik a többiekhez, megdöbbentő dolog történik. Kane testéből egy szörny kel ki, amely sorra végez az űrhajósokkal.

Hozzá kell tennem azt, hogy sokszor láttam már a filmet, viszont még mindig hátborzongató. Ez a sci-fi és a horror hibátlan ötvözésének köszönhető. Mindkét témában megvannak a különböző problémák, amik felléphetnek, de amikor kint vagyunk az űrben és egy idegen, földönkívüli szörnyeteg vadászik ránk, na az aztán az igazi probléma. Nemcsak azt láthatjuk az alkotásban, hogy a Xenomorphfal kell szembenéznie hőseinknek, hanem még az űrbéli körülmények is nehézséget okoznak, sőt meg egymással is konfliktusba kerülnek.

Továbbá, ami még ilyen szinten rémisztővé teszi az Alient, azok a díszletek és az elképesztően nyomasztó atmoszféra. Ezek mindegyike végigkíséri a filmet, az elejétől a végéig. És akkor, ami nem hiányozhat a receptből, ami nélkül nem lenne Alien az Alien, az a Xenomorph. Még a legnagyobb ellenségeimnek se kívánnám azt, hogy egy ilyen lénnyel találkozzanak. Egyszerűen meghökkentő, ahogy megtervezték, de egyben lenyűgöző a kinézete. Érdekes, hogy a film nem egy olyan idegen fajt mutatott be, amely intelligens, hanem inkább egy olyanra helyezte a hangsúlyt, amelyek ösztönlények és rendkívül agresszívak. Céljuk pedig a szaporodás és ugyebár van egy vezetőjük, a királynő. Szóval mondhatni a társadalmi felépítésük valahol hasonlít a hangyákéhoz. Az első részben nyilván csak egyet láthattunk, de ahogy haladtunk előre a filmekben, egyre több és több Xenomorphfal találkozhattunk.

A karakterekről is csak azt lehet elmondani, hogy nagyszerűen lettek megírva. A Nostromo legénysége pazar tagokból áll, legyen az szimpatikus vagy unszimpatikus, mert mindenki egyedire sikeredett. Vegyük alapul például Ripley-t, akit Sigourney Weaver keltett életre és a franchise főszereplőjévé vált. Ripley csak a káosz kezdetét követően válik úgymond fontossá, mert addig mindenkin ugyanannyi hangsúly volt, és az összes szereplő egyforma képernyőidőt kapott. A mai filmipar pedig példát vehetne arról, hogy hogy is kéne megírni egy jó női karaktert, aki nem azért kapja az erejét vagy a fontosságát, mert a politikai korrektség azt megköveteli. Elég, ha végignézzük azt, hogy Ripley miken ment keresztül kizárólag az első Alienben. Ha pedig mind a négy filmet megnézzük, akkor még jobban megértjük a helyzetét.

Ripley mellett, akiről még érdemes beszélni, az Ash, akiről kiderült a későbbiekben, hogy egy android/robot. Ezidáig is telis-tele volt a film fordulatokkal és izgalmas csavarokkal, de mikor ezt megtudtuk, az még nagyobbat dobott az összképen. És, aki látta a két előzményt, az tudja, hogy az Alien-franchise-ban az androidok nem éppen a legbarátibb alakok, ahogy Ash sem volt az. Elég, ha arra gondolunk, amikor már haldokló állapotban elmondja azt, hogy a cégnek nem számít az, hogy kik és hányan élik túl a missziót, csakis az a lényeg, hogy szerezzenek be egy idegen faj példányát.

Ami mellett még nem szabad szó nélkül elmenni, az a zene és a hang. Ahogy a hátborzongató és hidegrázós zenékkel, illetve hangokkal még jobban megbolondítják az így is rémisztő összképet és hangulatot, az valami káprázatos és mindenképp dicséret érdemel, ahogy az egész film is. És ez még csak az első felvonás volt. Tudjuk jól, hogy milyen fantasztikusan sikerült a második, de arról majd nemsokára szó fog esni... 

Hirdetés


A nyolcadik: a HalálAlienAlien: RomulusHorrorKultfilmekRidley ScottSci-fiSigourmey WeaverVisszatekintőXenomorph

Képek forrása: Disney+

Hozzászólások

Még nem érkezett hozzászólás.